Sabtu, 5 Mei 2012

berubah?





hari khamis yang lepas aku terdengar member aku berbual (malay and indian),,they keep talking about seorang mamat ni....actually,,mamat ni suka dekat member aku (malay).....salah satu statement yang buat aku tergelak ialah bila member aku cakap "dia dah berubah,dia tahu dulu dia jahat,dulu dia hisap rokok sekarang dia dah tak hisap rokok lagi"...and me like "WHATTT???" that you call change?..

then,bila naik kelas member aku tanya.."aen,kau rasa macam mana?"...and me like,,sebagai kawan better kau tak payah tanya pendapat aku,,sebab aku rasa kau lagi tahu jawapannye....nanti bila aku bagi pendapat aku otak kau lagilah pusing sebab dah banyak sangat benda nak dipertimbangkan....


is this true?
okay bagi kau orang lah,,boleh ke kita anggap seseorang itu berubah dari jahat kepada baik bila dia dah berhenti rokok?bagi aku is NO!...mana boleh semua yang hisap rokok tu jahat and berhenti rokok menjadikan kita baik...ye ke?memang berhenti rokok tu satu perbuatan yang baik tapi ada kemungkinan ke kalau seseorang tu berhenti rokok dia terus sembahyang lima waktu,,tak pernah miss pun....dan orang yang hisap rokok tak pernah cukup sembahyangnye...manalah boleh kita sebagai manusia buat andaian macam tu.....

kalau betul pun semua orang yang hisap rokok tu jahat,,maknanya family or kawan kau orang yang hisap rokok pun dalam kategori jahat lah....eventhough,,dia ayah kau orang,,abang kau orang or maybe kawan baik kau orang sendiri? macam tu?hurmm...tak sangka hanya disebabkan sebatang rokok kau orang boleh anggap orang yang penting dalam hidup anda dalam kategori jahat padahal selama ni dia orang yang selalu ada dengan anda.....

sebenarnye aku bukanlah nak sokong sangat orang yang hisap rokok ni,,sejujurnya aku pun tak suka bila orang hisap rokok but we cant change that,,rokok tu dah jadi macam darah daging dia orang....ayah aku merokok,,abang aku merokok dan kawan-kawan aku pun ada yang merokok...aku tak akan buang dia orang semua dalam hidup aku semata-mata aku tak suka orang merokok....what i can said that dia orang adalah yang terbaik dalam hidup aku walaupun dia orang merokok and its will never change!.....

back to the story,,ada juga orang yang tak merokok tapi jahat...contoh menipu,,tu pun dalam kategori jahat jugak kan?so dont judge a book by its cover.....bagi aku berubah tak semestinya bila kita berhenti merokok dan itu bukan alasan untuk kita dipanggil berubah....kalau tak berhenti merokok pun orang boleh berubah dan perkataan 'berubah' bukan bermaksud berubah luaran sahaja tetapi dalaman pun sama....tak guna luaran baik or sempurna tapi dalaman hitam macam bontot kuali!....

so please,,jangan jadikan berhenti merokok sebagai alasan berubah kearah kebaikan...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan